Bilens ursprung
Bilens ursprung går att
spåra i de självgående vagnar drivna med ångmotorer som
på uppdrag av militärmyndigheterna konstruerades i Paris av fransmannen Joseph Cugnot.
Han utvecklade en självgående artillerivagn kallad "Fardier à vapeur"
år 1769. Denna vagn rymde fyra personer, gjorde 4 km/h och kräde stopp var
femtonde minut för påfyllning av vatten. Nästa vagn som Cugnot byggde var en
fullskalemodell som stod färdig i maj 1771, och finns bevarad på Conservatoire national des arts et métiers i
Paris.
Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning skrev
i en utställningsartikel 12 augusti 1891: "Firman (Boye &
Thoresen) utställer även ett par mindre petroleum-maskiner samt håller
vidare, utanför utställningsområdet, i gång ett par mindre båtar, drifna med
petroleummotorer, samt ett fyrhjuligt fordon, det första i sitt slag, där en
dylik motor ersätter dragare".[3]
Volvo är idag Sveriges
största bilmärke. Det bildades 1926 av Gustav Larson och Assar Gabrielsson som
ett dotterbolag till SKF,
men redan 1924 hade de börjat planera att bygga en bil. Först 1926 lyckades de
övertyga ledningen i SKF om att tillverkningen av bilar skulle bli en lönsam
verksamhet. I april 1927 kom den första serietillverkade bilen från fabriken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar